MGF Catalyst / Katalysator MK1
(until MY2001)
see as well the gallery

  Standard Catalyst.
Stainless steel nuts from Mike Satur
GEX8060 Standard catalyst and heat shield
  Looking inside a 50.000 km catalyst.
(Broken from an accident)
one flange

   
the other flange
   
   
365mm lang, D-innen 55mm
Keramik 200mm
365mm long, 55mm inner diameter.
Ceramic body length is 200mm
   
   
Bypass pipe    
HJS
   
Einen 200-Zeller Metall-Kat aus deutscher Fertigung, verwendbar bis 250PS, AU-tauglich. Optik entspricht dem Serienkat, der Kat wurde mit den für die K-Engine passenden Flanschen versehen, ist somit 1:1 tausch- und einbaufähig: Nur bis MY 2001 !!!

TÜV: durch das identische Aussehen mit dem Serienkat und das sogar bessere AU-Verhalten eigentlich nicht notwendig.

Einbau: Originalkat abschrauben (dabei fluchen, weil festgerostet). Die beiden Dichtungsplättchen aufheben, die werden weiterverwendet. Dann gibt es zwei Möglichkeiten: Stehbolzen aus dem alten Kat herausschlagen und neuen Kat mit diesen wieder einschrauben. ODER (empfohlen): 6x normale Schrauben und Muttern aus dem Baumarkt verwenden. Leistung: offiziell "keine Angabe". Warnung: mit geringer Mehrleistung muß aber gerechnet werden .

Klang: rauher und lauter als Serien-Kat, leiser als Kat-Rohr (ist ja logisch).

Kosten: ca 260 € (frei Haus)

The catalyst from a german manufacturer has 200 cells and is a metal catalyst. It can be used with engines up to 250 bhp. It passes the emission test (MOT).
Looks like the original and the measures a 100 percent compatible to the original until MGF VIN 522527 (MY 2001)

MOT. Will pass and the emission test is better than the original ceramic part.

Assembling: Remove the original (by use of some swear words due to the rusty bolts). Keep the both copper seals for later use.
Now you got two options with the bolts. Press out the old from the original and put them to the new, or RECOMMENDED:
Buy new M10 stainless steel nuts and bolts.

Power: Disclaimer, count in a slight power increase ;)

Sound: slightly louder than the original, but not so much as the cat bypass.

Costs: app 260 EURO inside germany (DDP)
Shipment to other countries on inquiry.
Special design for MK1 only

Metall Kat 200 Zellen

Original
Pictures, courtesy Stefan / Elise-Forum
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