Christian MGF VVC K-Engine Works


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HGF at the MGF VVC engine. Head gone soft, some cylinder liners had dropped with to less proud to the block This pictures give some impressions of Christians engine rebuild.
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jack up tools required:
axle stands
hand forklift truck
tension belts
timper and lots of wooden plints
drive on 4" wooden plints cross member timber cross member timber and large hydraulic jack
(two of on each side would be better)
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free up the front free up front, cause you will need a lot of space when jacking up the rear pallet and support plints below the subframe support here
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support there gear box gear box crank wheel side
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overview empty engine bay Subframe and engine Subframe and engine
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deep marks in the head :( deep marks in the head :( Cylinder Head Cylinder Head
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sludge in water pump water pump sludge everywhere piston
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pistons pistons bearing in sequence
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cam cover crank shaft empty crank shaft from below
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liner inside liner seat from below liner lead from below liner lead from below
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VVC VVC VVC VVC
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??? part of MGF ??? Cam Belt, cam wheels Cam Belt, cam wheels top
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all together great look back in seen as ususal
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nice engine nice engine nice engine
Arbeitsablauf soweit Christian sich noch erinnert.

Batterie abklemmen Kühlwasser ablassen und andere allg. Arbeiten natürlich vorher ausführen.
Variante 1

1. Mit dem MG vorne und hinten auf Vierkant-Hölzer(ca. 10 cm) fahren so das man gut mit einem richtigen Rangierwagenheber unter das Fahrzeug kommt.

2. Wenn der MG tiefer ist, muss die Frontschürze demontiert werden da sie sonst beim hinteren anheben auf dem Boden schleift.


3. Fahrzeug vorne gegen wegrollen in jede Richtung sichern. Wichtig!

4. Den MG hinten an den Aufhängungspunkten des Hilfsrahmens auf Böcke setzen.

5. Alle Leitungen Schläuche Bowdenzüge Räder Kabelsatz usw. Teile die von der Karosse Richtung Motor und Hilfsrahmen laufen demontieren. Abgasanlage und eventuell die Heckschürze müssen auch ab. Hydragasfederung entlasten (Fluid ablassen, ACHTUNG 30 Bar !!)

6. Die Medienanschlüsse von Kupplungszylinder Klimakompressor und Hydragaseinheit brauchen nicht getrennt zu werden.
Kupplungszylinder abschrauben und zur Seite binden.
Klimakompressor(wenn vorhanden) abschrauben und vorsichtig aus dem
Hilfsrahmen ausfädeln.
Die Halbschalen der Hydragashalterung entfernen. Die Hydragaseinheit kann
erst entnommen werden wenn, der Hilfsrahmen etwas abgesenkt wurde.

7. Ein Vierkanthartholz das mindesten 10cm stark und ca.2,0 m lang ist wird jetzt hinten an den Wagenheberaufnahmen angelegt und in der Mitte des Holzes wird ein großer und vor allem langer Rangierwagenheber angesetzt(s. Bilder).
Achtung das Holz darf sich nicht durch biegen da sonst die Leitungen die in der Mitte des Fz. Laufen beschädigt werden. Oder zwei gleiche Wagenheber hinten links und rechts unter das Holz stellen und beide gleichzeitig hochpumpen.
Bei zwei gleichen Wagenhebern muss das Holz nicht ganz so stabil sein da die Kraft ja Außen auf das Holz wirkt. (siehe Zeichnung) Die Variante mit zwei Wagenhebern ist nach meinen Erfahrungen die Sicherste und Einfachste.

8. Den Wagen hinten soweit hochpumpen und mit Böcken sichern das man so gerade unter dem Fahrzeug arbeiten kann.

9. Einen Hubwagen und eine kleine Palette unter dem Hilfsrahmen platzieren und mit Hölzern solange unterbauen bis das ganze bei hochgepumptem Hubwagen anliegt.
Palette und Hubwagen mit Spanngurten zusammen binden.

10. Schrauben des Hilfsrahmens entfernen und den Hubwagen ablassen.

11. Den großen Wagenheber(oder auch zwei gleiche) hinten jetzt solange hochpumpen bis der Hubwagen mitsamt dem Hilfsrahmen rausgezogen werden kann.

12. Fahrzeug wieder ablassen und zwei Stützen unter das Holz stellen.

The works from memory, cause Christian has written this 6 month later.

Prepare as usual as disconnecting the Battery and drain the coolant system.

1. Drive the car on 4" high wooden plints to get enough clearance below the car for a large hydraulik car jack.

2. remove the front bumper, cause it will get down on the floor when you jack the car up at the rear in the height needed.

3. secure the front wheels against moving forward

4. put axle stands below the front mounts of the rear subframe

5. remove wheels and disconnect and take away all wires, hoses, harness that lead from the body to the subframe or engine. Remove the exaust and the rear bumper. Depressure the Hydragas system and release the fluid. (NOTICE, it's 450psi !)

6. Do not disconnect the clutch hydraulic circuit, aircon circuit or hydragas circuit. Dismantle the clutch slave cylinder and bind it to the body with a piece of string.
If installed, unbolt the aircon compressor and put it carefully off from the subframe.
Bolt off the hydragas brackets. The displacers could get removed later when you lowered the subframe by some inches.

7. put a strong piece of timber with measures above square 4" and about 2 meters long below the car. Location below the standard jack up point at the body. Use a large hydraulic jack at the centre of the timber to get the rear of the car upwards.
Notice, the timber must be strong and must not bend cause this would hurt the coolant pipes in the middle of the underbody.
Another easier option and more secure is to using two of large car jacks and get them up parallel. The timber could be smaller aswell cause the weight gets split on two jacks instead of one only.

8. Lift the car at the rear to just get enough space for works below the engine. Secure the timper with additional stands.

9. Use hand forklift truck and a small pallet and put it below the subframe. Pump it up and use wooden plints between pallet and subframe to support. Bind the pallet and the hand forklift truck together with tension belts.

10. Remove the bolts holding the subframe if you are sure that the construction at No. 10 wil be strong ebough to carry the weight secure. Let down the hand forklift truck to the ground.

11. Pump the whole car more upwards with the single large car jack, or the both, depending on what you used. Pump upwards until you could pull out the hand forklift truck including saubframe and engine.

12. Let the car down back on the stands.

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